پاسخ آذری‌جهرمی به گلایه مدیرعامل سروش

آیین بهره‌برداری از مرکز عملیات شبکه شرکت مخابرات ایران دیروز برگزار شد و محمد‌جواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در مرکز نهری مخابرات، مرکز عملیات شبکه شرکت مخابرات ایران را با حضور سبحانی‌فر رییس کمیتهICT مجلس و باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس افتتاح کرد.
این آیین همزمان با هفته ارتباطات، با حضور مهندس آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، اعضای کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی، معاونان و مدیران شرکت مخابرات و مدیران ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در مرکز نهری تهران برگزار شد.
مرکز عملیات شبکه (NOC) مکانی تخصصی متمرکز است که مدیران و متخصصان شبکه از طریق آن یک یا چندین شبکه را مدیریت، کنترل و پایش می‌کنند. در واقع نگهداشت بهینه عملکرد شبکه، سرویس و کانال‌های ارتباطی وظیفه کلی این مرکز است.
در این مراسم محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و ‌فناوری اطلاعات ضمن اظهار امیدواری از یکپارچه‌سازی شبکه مخابراتی بر لزوم توسعه شبکه مخابراتی در روستاها و مناطق محروم تاکید کرد. وی همچنین در اعتراض به گلایه سید‌میثم سیدصالحی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش عنوان کرد که نباید جو روانی در جامعه ایجاد کرده و مشکلات و نواقص را بر گردن دیگر نهادها گذاشت.


تلاش برای یکپارچه‌سازی شبکه مخابرات
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات با اشاره به ضرورت یکپارچه‌سازی شبکه مخابرات جهت ارائه کیفیت یکپارچه، گفت: منابع فرکانسی در کشور محدود است و تا اندازه‌ای می‌توان آن را توسعه داد بنابراین هیچ چیز نمی تواند جای شبکه ثابت را بگیرد.
وی با بیان اینکه دنیا با سرعت بسیار زیادی رشد کرده است و‌ به صورت پیوسته نیاز مردم نیز توسعه پیدا کرده است، گفت: در برهه‌ای از زمان اقتضائات ایجاب می‌کرد که به صورت استانی اقدامات صورت گیرد اما امروز پیشرفت‌ها مفاهیم سابق را بی‌معنا کرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ساختار شرکت مخابرات ایران در حوزه ارائه خدمات داده در ۳۱ استان کشور، افزود: هم‌اکنون نیاز به سرمایه‌گذاری‌ها و صرف هزینه‌های جداگانه وجود دارد، در حالی‌که با یک کیفیت غیر‌یکپارچه مواجه هستیم.
آذری‌جهرمی مشکلات موجود در شبکه شرکت مخابرات را مشکلات شبکه ارتباطی کشور دانست و اظهار کرد: اگرچه شبکه مادر مخابراتی به شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت گفته می‌شود اما وزن شبکه شرکت مخابرات از آن کمتر نیست چراکه کل شرکت‌هایFCP که خدمات ADSL ارائه می‌دهند و شبکه علمی کشور و سازمان‌های دولتی و‌خصوصی از شبکه شرکت مخابرات ایران استفاده می‌کنند.
عضو‌ کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه درآمد شرکت مخابرات ایران در حوزه ثابت با وجود نرخ پایین مکالمه، رشد داشته است، اظهار کرد: از طرفی شرکت مخابرات ایران خصوصی شده و ‌هرچند درخواست داشتیم که برای دوره‌ای تغذیه سود صورت نگیرد اما سهامداران از سود خود نمی‌گذرند که البته دلایل منطقی نیز دارند.
وی ‌راهکار خروج از این شرایط را همچون دیگر‌ کشورها افزایش بهره‌وری دانست و بیان کرد: در مناطق جدید توسعه‌یافته و مسکن‌های مهر شهروندان زیادی هستند که در انتظار تلفن ثابت هستند در حالی که در همان مناطق نسل چهارم تلفن همراه وجود دارد و به جای کشیدن سیم مسی می‌توانیم از ظرفیت شبکه 4G استفاده کنیم.
وزیر ارتباطات با اعلام اینکه به طور متوسط در شبکه مخابرات شاخص pockelatency ۳ درصد و Jitter چهار میلی ثانیه است، گفت: ارزش مرکز عملیات شبکه مخابرات این است که با اتصال به شبکه مرکز تماس این شرکت پیگیری مشکلات کاربران، روند اجرایی پیدا می‌کند.
وی یکپارچه‌سازی شبکه را با یکپارچه‌سازی مخابرات و همراه اول را جداگانه دانست و افزود: امید است روند یکپارچه‌سازی شبکه مخابرات انجام شود.
آذری‌جهرمی با بیان اینکه در هفت ماه گذشته تنها ۳۵ درصد روستاهای کشور دارای ارتباطات بودند که با اقدامات انجام شده این مقدار به ۵۵ درصد رسیده است، اظهار کرد: در توسعه مناطق روستایی استراتژی خود را عوض‌کردیم و با استفاده از ظرفیت شرکت مخابرات و اپراتورها کار را پیش می‌بریم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه با توسعه‌ ویدئو هیچ چیز نمی‌تواند جای شبکه ثابت را بگیرد، تصریح کرد: منابع فرکانسی محدود است و‌هرچه شبکه همراه را توسعه دهیم اما با محدودیت مواجه می‌شویم بنابراین باید نسبت به توسعه شبکه ثابت اقدام کرد.
نباید جو روانی ایجاد شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به پیام اعتراض‌آمیز سیدمیثم سیدصالحی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش واکنش نشان داده و نسبت به ایجاد جو روانی گلایه کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوالی مبنی بر اعتراض یکی از پیام‌رسان‌ها درباره چالش‌های نرم‌افزاری زیرساخت و اپراتورها اظهار کرد: ما در کشور پنج پیام‌رسان داریم و یک پیام‌رسان نداریم. این که یکی از آنها به جای طرح موضوع در جلسات مرتبا بحث را به موضوع عملیات روانی بکشاند، نه به سود آنهاست و نه به سود کشور.
محمدجواد آذری‌جهرمی ادامه داد: وزارت ارتباطات و اپراتورها تلاش می‌کنند همکاری تمام مدت با پیام‌رسان‌ها داشته باشند و این موضوع را به عنوان یک تکلیف مهم ملی پیگیری می‌کند. بنابراین ایجاد عملیات روانی، ذهنیتی ایجاد می‌کند و تاثیر منفی دارد و اگر کسی مشکلی دارد باید با استدلال و استناد پیگیری کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: نمی‌شود چهار پیام‌رسان دیگر خوب کار کنند و یک پیام‌رسانی که ادعایی داشته و به آن نرسیده شروع به پروپاگاندا کرده و مسوولیت را به گردن دیگران بیندازد. توصیه ما این است که پیام‌رسان‌ها بدانند ما از آنها حمایت کرده و مشکلات را پیگیری و برطرف می‌کنیم.
تسهیل مبارزه با حملات سایبری
در ادامه این مراسم سیدمجید صدری، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با تشریح ویژگی‌های مرکز پیشرفته و یکپارچه عملیات شبکه مخابرات ایران گفت: این مرکز هم‌راستا با ایجاد سامانه‌های متمرکز و یکپارچه جهت پایش عناصر شبکه و پارامترهای کیفی سرویس‌های موجود و آتی طراحی‌ شده است که با بهره‌برداری از آن سیستم پشتیبانی عملیات(OSS)، سامانه سنجش کیفیت باند پهن، سامانه پایش کیفیت سرویس صوت و سامانه پهنای باند مصرفی راه‌اندازی می‌شود.
او بیان کرد: احداث NOC متمرکز مخابرات ایران برای تمام لایه‌های شبکه در مرکز نهری به مساحت بالغ‌ بر ۸۰۰ مترمربع علاوه بر امکان پایش یکپارچه، امکان تسهیل اطلاع‌یابی از منشا خطرات و حملات سایبری، کنترل عملکرد، پایداری و کارایی شبکه را به‌صورت آنی فراهم می‌آورد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: وجود NOC۳۱ محلی در سطح استان‌ها و یک C-NOC در تهران پس از عبور از فاز گذر و رسیدن به وضعیت استاندارد و مطلوب به یک C-NOC در تهران و تعداد FLM۳۱ در سطح استان‌ها تبدیل خواهد شد.
وی با تشریح وضعیت موجود مدیریت و وضعیت نگهداری شبکه در سطح شبکه و استان‌ها گفت: با تعاملات به‌عمل‌آمده امکان اندازه‌گیری کیفیت تجربه مشتری (QOE) و شاخص‌های تاثیرگذار در آن فراهم می‌شود.
ورود کمیته ارتباطات مجلس به حل مشکل USSD
رمضانعلی سبحانی‌فر، رییس کمیته ارتباطات مجلس از ورود به مساله حذف کدهای دستوری موبایل (USSD) مطابق با تصمیم بانک مرکزی خبر داد.وی‌ بر لزوم توسعه خدمات ارزش افزوده روی تلفن ثابت تاکید کرد و گفت: مخابرات باید به فکر درآمدزایی از طریق خدمات ارزش افزوده روی تلفن ثابت باشد که در این زمینه عقب هستیم.
وی با بیان اینکه خدمات ارزش افزوده می‌تواند منجر به درآمدزایی قابل توجهی روی شبکه ارتباطی کشور شود، تاکید کرد: برای مثال سرویس کدهای دستوری موبایل (USSD) رقم بسیار بالایی را در سیستم تراکنشی کشور به خود اختصاص داده است که حذف آن می‌تواند کاهش درآمد بسیاری را به همراه داشته باشد.
رییس کمیته ارتباطات مجلس بر لزوم پیگیری این مشکل تاکید کرد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای حذف این سرویس، کمیته ارتباطات مجلس در مساله USSD ورود کرده و در حال بررسی جوانب آن است تا این مشکل را حل کند.
وی گفت: امروز دیگر در حوزه ارتباطات، تنها صوت و مکالمه مطرح نیست و باید به خدمات ارزش افزوده روی این بستر توجه ویژه‌ای شود.